matkalla pään sisällä……..

kaikki liittyy kaikkeen…

T.Merikanto:Analyysi: Juuri kun luulit, että se on ohi – soten paluu.2019

Analyysi: Juuri kun luulit, että se on ohi – soten paluu

Hyvästi markkinamalli. Tervetuloa hoitotakuu. Vai mitä säätytalolla synnytetään,     erikoistoimittaja Tiina Merikanto kysyy.

sote-uudistus

——————–

3. Syntyykö perusterveydenhuoltoon uusi hoitotakuu?

THL:n tilastojen mukaan viime vuonna (siirryt toiseen palveluun) kaksi potilasta viidestä (38 %) joutui odottamaan lääkärin vastaanotolle pääsyä hoidontarpeen arvion jälkeen yli kaksi viikkoa. Yli kuukauden jonottaneita oli yksi seitsemästä (14 %) .

Esimerkiksi Lääkäriliitto esittää (siirryt toiseen palveluun), että perusterveydenhuoltoa ryhdyttäisiin elvyttämään hallitusohjelmassa. Lääkäriliitto sanoo, että hoitotakuun säännöksiä pitäisi kiristää niin, että perusterveydenhuollon lääkäriin pääsisi viimeistään viidentenä arkipäivänä hoidontarpeen arvioinnista.

Puolueista kaikki muut paitsi keskusta ovat kirjanneet jotakin hoitotakuusta hallitustunnustelijalle antamiinsa vastauksiin.

Lääkärien lisääminen tai hoitotakuusta päättäminen ei kuitenkaaan ole ongelmatonta.

Esimerkiksi vihreät kirjoittaa, että “hoitoonpääsyn varmistamiseksi on tärkeä luoda ja vahvistaa hoitotakuuta eri palveluissa”.

Sosiaalidemokraatit taas haluavat toteuttaa terveydenhuollon hoitotakuun, “jossa jokaiselle suomalaiselle luvataan pääsy kiireettömään hoitoon terveyskeskuksissa viikon kuluessa”. SDP:n tavoitteena on lisätä 1 000 lääkärin tai hoitajan tehtävää peruspalveluihin hoitotakuun toteuttamiseksi.

Lääkärien lisääminen tai hoitotakuusta päättäminen ei kuitenkaaan ole ongelmatonta.

Niissä kunnissa, joissa säästösyistä virkoja ei ole ollut varaa perustaa tai täyttää, raha ja uudet lääkärit voisivat parantaa tilannetta. Toisaalta niissä kunnissa, joissa nykyisiäkään lääkärin virkoja ei ole saatu täyteen, raha ei auta. Ellei sitten tarkoitus ole ohjata lisärahaa lääkärien palkkoihin.

Hoitotakuu on tavoitteena tärkeä. Onnistuessaan se tarkoittaisi, että hoidon saatavuus paranisi.

Ongelmat alkavat siitä, miten takuu arkielämässä ja pykälä-tasolla toteutetaan.

Mielenterveyspotilasta ei yksi lääkärikäynti auta välttämättä kuin vähän, jos muu jatkohoito ei toimi. Toimiva hoitotakuu edellyttää myös yhteensopivia hoitoketjuja.

Jos hoitotakuuta kiristetään, mutta rakenteita ei samalla korjata, on riskinä, että kunnat joutuvat hoitamaan kiristyvän hoitotakuun ostamalla palvelut kalliilla yksityiseltä tuottajalta.

Keikkalääkäribisnes tai yksityislääkärifirmat saisivat lisää asiakkaita, ja osa kunnan lääkäreistä voisi siirtyä yksityisen palvelukseen. Tämä hyödyttäisi yksityistä terveydenhuoltoa, ja terveyskeskusten lääkäripula voisi pahentua entisestään.

Sitä paitsi esimerkiksi mielenterveyspotilasta ei yksi lääkärikäynti auta välttämättä kuin vähän, jos muu jatkohoito ei toimi. Toimiva hoitotakuu edellyttää myös yhteensopivia hoitoketjuja.

Jos valtio antaa lisää rahaa hoitotakuun tiukentamiseen, miten se käytännössä annetaan: valtionosuuksinako, joista ei ole takeita, että ne käytetään nykyistä useampien lääkäreiden palkkaamiseen?

Ja miten valtio ohjaa lisärahoituksen juuri niille alueille, joissa hoitotakuun toteutumisessa on ongelmia? Ennen kuin lisärahaa annetaan ja hoitotakuuta kiristetään, pitää olla varmuus siitä, että raha ohjautuu juuri niille alueille, joissa palvelujen saatavuudessa on ongelmia. Lisärahoitusta kohdennettaessahan valtion tulisi huolehtia palvelujen saatavuuden yhdenvertaisuuden parantumisesta.

https://yle.fi/uutiset/3-10782028

/(&(&%¤(%¤(%¤

 

no2::::::::::  No juupas.  “Takuuta” on ollut tähänkin asti.     Kentällä tilanne on kuitenkin se, että koska reklamaatiot, kantelut minnekään suuntaan eivät auta mitään, jos homma ei toimi.   Kun sanktiot puuttuvat, niin hiiret hyppivät pöydällä.   Aluehallintovirasto käsittelee kantelujaan vajaan vuoden vähintään, ja koska sanktiot jäävät pikku sanomisten tasolle ( huomautus max varoitus) — niin pelotevaikutus kantelujen suhteen on nollan luokkaa.   Muikkaritja kantelut toimimattomuuksista ovat roskiskamaa, kuten moni kantelija tietää (tai muikkarin tekijä).    Toiset vastaavat eivät edes vastaa muistutuksiin.     Kun ja jos sanktioita ei ole olemassa rahan muodossa (10-100 tonnia sakkoa) — niin mikään ei auta siihen, että jossain pykälissä  lukee HOITOTAKUU.    Se on sanahelinää, kuten varmaan soitto vaikka sinne AVI:n kertoo.   Mikä määrä kanteluita ja mitä seuraa niistä mistään, maksimissaan. 

Eli, puheet taitavat olla kauniita taas….ja tahto jotain luokkaa…mutta systeemi ei toimi ilman valvontaa ja sanktioita.   Omavalvonta-sanan naurettavuus aukeni jo tässä vanhustenhoidon skandaalissa. 

Single Post Navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s