matkalla pään sisällä……..

kaikki liittyy kaikkeen…

“”Mies haluaa urheiluauton, riikinkukkokoiras kasvattaa uhkean pyrstön – testosteroni ajaa molemmat koreilemaan”” ? -2018

Mies haluaa urheiluauton, riikinkukkokoiras kasvattaa uhkean pyrstön – testosteroni ajaa molemmat koreilemaan

Nainen hormoniensa orjana on vanha ja kulunut herja. Tuore tutkimus osoittaa, että miehen sukuhormonit voivat ottaa hänestä ylivallan esimerkiksi vaateostoksilla.

Punainen urheiluauto, jonka sisällä istuu mies ja nainen ja vieressä on mies polvillaan.
Jaguarin uusi urheiluautomalli Brysselin autonäyttelyssä viime vuonna sai miehen polvilleen.Stephanie Lecocq / EPA

Katseet kääntävä urheiluauto, paksu kultaketju tai kalliit merkkifarkut ovat miehille mieleen samasta hormonaalisesta syystä kuin eläinkunnan muiden urosten taipumus prameiluun tai aggressiivisuuteen, kertoo tuore pohjoisamerikkalainen tutkimus.

Mitä enemmän miehen elimistössä on sukuhormonia testosteronia, sitä suurempi on hänen halunsa näyttäviin hankintoihin, tutkijat totesivat. Yhteys osoitettiin kokeellisesti Kalifornian teknologisen instituutin Caltechin (siirryt toiseen palveluun) johtamassa yhdysvaltalais-kanadalaisessa tutkimuksessa.

Sen mukaan halu pönkittää statusta luksusostoksilla ei siis ole vain luonnekysymys, vaan perusta on ainakin osittain biologiassa, joka on yhteistä ihmisille ja muille eläimille.

Statuksen tavoittelu päihittää haitat

Caltechin käyttäytymistieteiden professorin Colin Camererin mukaan tulos käy hyvin järkeen, sillä johtoaseman tavoittelua ja ylläpitoa edistävä käytös tiedetään yhdeksi testosteronin perustehtävistä.

Viime kädessä tavoitteena on asema, jossa pääsee mahdollisimman tehokkaasti siirtämään perimäänsä uusille sukupolville.

Camerer vertaa satojen tuhansien eurojen hintaista autoa riikinkukkokoiraan pyrstöön, joka on pelkästään pyrstön virkaan aivan liian muhkea ja painava.

– Jos iso pyrstö ei olisi tarpeen naaraiden houkuttelemiseksi, riikinkukon olisi parempi ilman sitä. Riikinkukon olisi helpompi paeta petoja ja etsiä ruokaa, ellei tarvitsisi raahata pyrstöä. Mieskin todennäköisesti maksaa kalliista autostaan liikaa, mutta hän haluaa viestittää vauraudesta.

Riikinkukko levittelemässä sulkiaan.
Raskas kantaa, mutta komea esitellä. Riikinkukko levittelee pyrstöään Hellabrunnin eläintarhassa Münchenissä Saksassa.Merc Mueller / EPA

Monet ihmisen käytösmalleista ovat apinasukulaisiltamme tuttua johtoasemaan tähtäävää aggressiota, Camerer sanoo. Apinoilla se on avointa, ihminen on muokannut sen sisäsiistiksi.

– Ihmisten lähimpien sukulaiseläinten joukossa urokset käyttävät paljon aikaa ja energiaa päästäkseen laumansa johtoon. Miehet tekevät samoin, mutta kynsien, nyrkkien ja lihasten sijasta aseita ovat ne, joilla ajamme, joissa asumme ja joihin pukeudumme.

Sipaus geeliä muutti käytöstä

Tutkimukseen osallistui 243 satunnaisotannalla valittua 18–55-vuotiasta miestä. Heidän iholleen levitettiin geeliä, joka joko sisälsi tai ei sisältänyt testosteronia. Osallistujat eivät tienneet, kumpaan ryhmään olivat sattuneet.

Ihon läpi verenkiertoon päätyneen geelin vaikutus oli suurimmillaan neljä tuntia myöhemmin. Silloin miehiä pyydettiin kertomaan, millaiset ostokset olivat heille eniten mieleen.

Heille annettiin kymmenportainen asteikko, jolle he asettelivat laadultaan tasaveroiset mutta brändinsä maineelta eroavat esineet mieltymystensä mukaan.

Tulokset osoittivat, että testosteronigeeliä saaneet valitsivat luksuksena pidettyjä tavaroita useammin kuin miehet, joiden geeli oli ollut lumetta.

Lähikuva rannekellosta miehen kädessä.
Saksalaisen Hanhart Red X -kellon esi-isä on lentäjien kronografi toisen maailmansodan ajalta.Patrick Seeger / EPA

Luksus painoi enemmän kuin laatu

Jatkokokeessa pyrittiin erottamaan luksusmaineen vaikutus tuotteiden muusta vetovoimasta. Tutkittaville näytettiin kuvia, joissa oli muun muassa auto, aurinkolasit ja kahvikone, sekä kunkin oheen laadittu mainosteksti. Kuva oli sama, mutta teksteistä oli kolme versiota, jotka korostivat eri asioita: joko laatua, luksusta tai tehoa.

Kellojen luksusta mainostettiin seuraavasti: “Meidän maailmankuulut kellomme, joissa yhdistyy hienostunut italialainen design ja vuosisatojen maine, ovat tyylikkään elämäntavan symboli.”

Laatua kehuttiin sanomalla, että “kellomme, jossa on mitä tarkin sveitsiläiskoneisto, on kuuluisa luotettavuudestaan vaativimmissakin tilanteissa”. Tehokkuutta korostettiin vertaamalla kellon suorituskykyä äärimmäisiin urheilusuorituksiin ja kertomalla, että kello oli saksalainen.

Kukin miehistä sai luettavakseen vain yhden tekstin. Laatu ja tehokkuus eivät tehneet koeryhmiin erilaista vaikutusta, mutta luksukseksi mainostetut esineet olivat enemmän testosteroniryhmän kuin verrokkien mieleen, Nature Communications (siirryt toiseen palveluun) -lehdessä julkaistu tutkimus osoitti.

Caltech ja sen yhteistyökumppanit ovat aiemmissa tutkimuksissaan osoittaneet myös, että miehet, joilla on korkea testosteronitaso, kyseenalaistavat impulssejaan normaalia vähemmän (siirryt toiseen palveluun) ja että testosteronilisä heikentää päättelykykyä (siirryt toiseen palveluun).

https://yle.fi/uutiset/3-10288359

/#%#//¤(%&#¤(¤#####

No joo.  Onhan noita tehty ja aihetta pyöritelty, ja toki testosteronit ja macho-hommat menevät putkeen, jos evoluution tiellä kulkee.  Kuten blogistikin 🙂

Toki vähän tarkennuksiakin noihin testeihin” ehkä kaivataan – mikä myös selittää tilastoissa sitten niitä poikkeamia.      Itsellä nyt esim auton hinta ei ole millään muotoa mikään tekijä, vaan toki ne tehot pienessä määrin – mutta vasiuten se auton   ulkonäkö silmälle…mutta omalle silmälle.  Eli, sillä ei taas ole mitään virkaa (miehen silmällä) sille — miten joku naaras sitä katselisi.   Valinta on vähän samaa kuin kalastajalle uistinten valinta.  Sitä ei oikeaa tiedä faktana koskaan. Toisaalta joa auto välillisesti vaikuttaa sosiaalisen tai työympäristön kautta – eli sivukautta siihen naiseen – niin sepä sitten toinen juttu.

Lisäksi  osan tuollaista tekstiä voisi tehdä aavikolla tai keskelle sysimetsää korvessa – ja siellä kysytään retorinen kyssä, että mikä auto miellyttää tai maistuisi siellä asuvalle ?    Testot siis olisivat samaa  kuten testissä muutenkin — mutta kuka pöllö tekisi ainakaan siellä metsäteillä mitään jollain Maseratilla tai Ferrarilla tms.  Missä maastovara jättäisi auton jo ensimmäiselle kilometrille – johonkin juurakkoon kiinni.       Jossain aavikon reunalla pikakiituri liikkuisi toki nopsaan – mutta eihän sitä kuvaannollisesti näkisi siellä kukaan, saatikka naiset.           Edelleen eri paikoissakin – siltikin — miehet voisivat haluta esim oman suosikkiautonsa, ei vain testiväen tarjoamia vaihtoehtoja.     Joku ei pidä välittis ollenkaan kalliista tai nopeista autoista, vaikka testoja kenties olisi normit tai yli.  Eipä tuohon siltä osin jaksa uskoa .  “testeihin”.    

Itse en ole pitänyt kelloa kädessä ties 30vuoteen(tosin ei tietoa testojen määrästäkään) — mutta mikään ei kiinnosta vähempää, kuin kädessä roikkuva kello tai jalometallivitja.

Joskohan testi nyt on tehty vähän kieli poskessa – vaikka suunta pitäisi hyvinkin kutinsa….ja tokihan “evo on” …kuten voidaan hyvin sanoa.    Ei ole mitään satukirjojen savenpyörittäjää eikä munien munijaa— on vain jotain x siellä kauaaaun sitten — ja sen  jälkee evoa aika matka….ja nyt ollaan sitten testaamassa niitä hormoneja.    Siihen x;n   ja testien väliin toki mahtuu kaikki mitattava, kunhan siitä kaikesta löydetään merkkejä.   Eli, todisteita ja faktoja tieteen keinoin.

Single Post Navigation

Comments are closed.