matkalla pään sisällä……..

kaikki liittyy kaikkeen…

Maakunnille asetettava tiukka menokehys on tappolinja. -2018

Demokraatti:::::””””””””””Valinnanvapauden käyttöönoton vaiheistamisen lisäksi perustuslakivaliokunta kiinnitti erityisesti huomiota uudistuksen tietosuojaongelmiin, maakunnille asetettavaan tiukkaan menokehykseen sekä siihen, että hallitus ei ole tehnyt valinnanvapaudesta EU-notifiointia. Ilman notifiointia ei ole täyttä varmuutta, onko valinnanvapauslainsäädäntö EU:n kilpailuoikeuden mukainen.

Sipilä toisteli hallituksen kyllä vastaavan ja tarkentavan kantojaan kaikkiin perustuslakivaliokunnan esittämiin huoliin sosiaali- ja terveysvaliokunnalle tekeillä olevassa vastineessaan.

– Perustuslakivaliokunta ei ottanut kantaa, etteikö kehysmenettely toimisi. Mutta tätä kriisitilannetta, eli tilannetta, jossa maakunta ei selviytyisi tehtävistään, täytyy tarkentaa. Valtion pitää viime kädessä taata, että jokainen suomalainen saa hoitoa. Jos esimerkiksi yhden maakunnan alueelle sattuisi suuri pandemia, niin tietenkin siinä tilanteessa valtio tulee apuun, hän esimerkiksi kommentoi menokehyksestä esitettyjä huolia.

– Ei nämä pandemiat tätä säästötavoitetta kaada, vaan tämä kehysmenettely sinänsä on valiokunnan hyväksymä.  “””””””””””””

Kehysmenettely ja raja – on järjetön ja vastuuton.     Väki vanhenee, sairastaa enemmän ja kulut lisääntyneet tähänkin asti.         Kun tehdään kehyksiä ja summia rajataan, niin terveydenhoito tai systeemi tekee sitä jo tammikuun ensimmäisestä alkaen, oli sitten aikarajaus vuosi tai mitä tahansa.     Suunnittelijat tuppaavat jakamaan ja resurssoimaan kolikkonsa ja ensi päivästä alkaen.   Kyse valtion avusta hädän hetkellä on sanahelinää….ihan samaa scheissea kuin on esim sossun ns harkinnanvarainen tuki.   Sitä annetaan jos >>> huvittaa.          Kuvitallaan ilmeisesti nyt, tai siis halutaan saada joku kuvittelemaan — että menokehys on ihan ok, koska tilanne voidaan korjata, jos rahat loppuvat.     Mutta kun homma tulee menemään kunnissa siten, että sitä kehystä aletaan sorvata jo ensimmäinen päivä pitkälle eteenpäin – ei suinkaan käytetä  normiresursseja kuten pitäisi-…..ja odotetaan milloin hätä tulee käteen.     Resurssit jaetaan 12:sta kuten vuoden pintaan….tai sitten pidemmälle —–mutta niiden käyttö siis ei ole normaalia alusta asti sinne hätäpäivään….vaan supistettua toimintaa juuri nimenomaan sen rajauksen puitteissa.    Tämä huonontaa palvelun ja niiden tuottamisen jo ensi päivästä eteenpäin.

Tarkoittaa käytännössä sitä, että niin ne vaipat, laitekustannukset, hoitajaresurssit, kulut tms jne……lasketaan jo alusta asti minimiin.   Pihtaus hoidon tason kanssa alkaa siis  jo ensimmäinen päivä  — eikä suinkaan mitään lasketa normaalissa järjestyksessä kuten pitäisi.             Tänä pänä jo nähdää muualta systeemin toimista – että kun hoitajia ei ole, aikaa ei ole ..tai lääkäreitä puuttuu — niin mikään ei korjaa tilannetta ongelma-hetkellä ykskaks.    Joten systeemi toki oman päänsä mukaan rajaa kaikkea mitä kykenee    jo heti alkuun, jotta siellä esim vuoden lopussa on jotain vielä jäljellä.            Mediassa on JO ollut juttua siitä, että potilaiden hoidossa joudutaan priorisoimaan…eli sitä mengelejonoa… – -kuka kuolee, ketä autetaan.     Siihen ollaan tässä kustannuksen rajausten kanssa myös menossa — eli hoidon tasoa, siihen pääsyä sekä  kaikkea rajoitetaan, jos kerran yläraja säädetään.    Aivan käsittämätöntä puuhaa .     Ja kuka uskoo johonkin perälautaan – on idiootti.

Single Post Navigation

Comments are closed.