matkalla pään sisällä……..

kaikki liittyy kaikkeen…

Lääkäriliitto ja huterat potilastiedot. -2018

“En lääkärinä tiedä, jos po­ti­las­tie­to­ja puuttuu” – Lääkäriliitto toivoo, että harva kieltää po­ti­las­tie­to­jen käytön.

Lääkäriliitto toivoo, että mahdollisimman harvat kieltäisivät tai rajoittaisivat potilastietojensa käyttöä. Sähköinen terveysarkisto Kanta kokoaa ihmisen terveystietoja, kuten reseptit ja hoitoon liittyvät kirjaukset. Sen yksityisyydensuoja on herättänyt keskustelua.

Keskustelua on herättänyt esimerkiksi se, miten ihmiset tuntevat tietojensa käyttöä ja se, kuka niitä voi katsoa.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio sanoi aiemmin tässä kuussa Helsingin Sanomissa, että osa terveydenhuollon henkilökunnasta urkkii Kanta-palvelussa esimerkiksi sukulaistensa tai tuttaviensa terveystietoja. Samalla hän muistutti, että kaikilla on oikeus kontrolloida tietojen käyttöä. Potilastietojensa käyttöön voi halutessaan tehdä rajoituksia.

Lääkäriliiton hallituksen puheenjohtaja, terveyskeskuslääkäri Marjo Parkkila-Harju sanoo, että Kanta helpottaa potilaiden hoitoa, tietojen liikkumista ja voi olla hätätilanteessa tärkeä.

– Pelkona on, että yhä useampi kieltäisi tietojen näkemisen häntä hoitavilta. Toivon, että ihmiset harkitsisivat sitä hyvin tarkkaan, hän sanoo.

– En lääkärinä tiedä, jos tietoja puuttuu. Se voi olla esimerkiksi tieto lääkkeestä, joka reagoi toisen lääkkeen kanssa.

Parkkila-Harju muistuttaa tietosuojavaltuutetun tavoin terveydenhuollon yksiköiden vastuusta valvoa.

– Kaikesta tietojen katselusta jää jälki. Jos epäilyksiä herää, se pystytään jäljittämään.

Miten lääkärikieli avautuu potilaalle?

Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan suostumuksia asiakirjojen käyttöön on annettu yli 2,8 miljoonaa. Kieltoja oli marraskuun lopussa tehty 66 700.

Parkkila-Harju kertoo, että Kanta on helpottanut, mutta myös muuttanut lääkärin työtä. Merkinnät potilaan hoidosta ilmestyivät Kantaan 2014. Reseptit on pitänyt määrätä aina sähköisenä viime vuoden alusta.

– Kannasta saatavan potilastiedon hyödyntäminen ei ole vielä ihan arkipäivää lääkärin käytössä. Reseptitietoja käytetään paljon. Potilaskertomustietoa on kertynyt vähemmän.

Lääkärit ovat puhuneet paljon esimerkiksi siitä, millaisin sanoin potilaasta tietoja kirjataan.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/en-laakarina-tieda-jos-potilastietoja-puuttuu-laakariliitto-toivoo-etta-harva-kieltaa-potilastietojen-kayton/782456/

– Ennen lääkärit tekivät merkinnät erityisesti itselleen tai muille hoitaville lääkärille jatkohoitoa varten. Nykyisin pitää kiinnittää aiempaa enemmän huomiota sanavalintoihin ja termeihin, jotta ne eivät herätä potilaassa ihmetystä.

Täysin saumaton järjestelmä ei aina ole. Ikäviä ovat tilanteet, joissa tutkimustulokset ovat näkyneet Kannassa ennen kuin lääkäri on ehtinyt olla potilaaseen yhteydessä. Hankalia ovat myös hetket, joissa lääkäri haluaa poissulkea vakavat syyt, mutta epäily ei ole sillä tasolla, että sillä haluaisi vielä huolestuttaa potilasta.

– Silloin on pohdittava tarkkaan, miten asian kirjaa.

&)/&¤#)/¤&#¤)/####

No ei taida olla saumaton ei.   Parkkila-Harjun kannattaisi myös ottaa selvää siitä ja kertoa suoraan — että lokitietoihin sisään menon jälkeen – siellä voi seilata tiedostoissa eteenpäin, eikä kaikesta jää jälkeä.   Ehkä jotain riippuu ohjelmistosta, mutta lokitietojärjestelmä ei ole aukoton kävijöiden suhteen.      Potilaan tietoja voi lueskella lääkäri sieltä täältä, perustellen sen vain jollain – kuten vaikka sattumalääkäri, kuka kirjoittelee lisukkeena potilaiden reseptejä.  Hän voi perustella  hyppelyt potilastiedoissa sillä, että tarvitsi tietoa siitä ja tästä …ja tuostakin.    Samoin ajanvarauksen  hoitajat koneellaan, voivat loikkia myös katsomassa potilaan tietoja muualtakin kuin aiheesta- riippuen mitä varten potilas lääkärille haluaa päästä.  

ELi, aikamoinen liuta on hoitohenkilökuntaa, kuka siellä tiedostoissa voi liikkua ja lukea asiaan kuulumatonta tekstiä.         Asiattomista kävijöistä on jo tänä pänä esimerkkejä käräjäoikeuksista.   Ei siis ole syytä nollata asiaa, mistä on jo käsiteltyjä keissejä ja se kertoo siitä, että luottamus 100% puuttuu.  

Jokainen potilas/asiakas toki hyötyy siitä, että tarpeellinen tieto on saatavissa.    Kuten allergiat, yliherkkyydet juurikin lääkkeille tms…..sekä synnynnäiset tai muut akuutit tai krooniset vaivat.  Luonnollisesti.      Näitähän ei vain sieltä ensilehdiltä löydy.         Itse kysyin kerran lääkäriltä tk:ssa – että näetkö muuten siitä koneeltasi minun kohdallani synnynnäisen x-vaivan, mikä akuutiksi muuttuessaan aiheuttaisi ambulanssikeikan leikkaukseen- niin vastaus oli, ettei täällä tiedoissa sellaista näy  ??     Miksiköhän ei näkynyt, vaikka tieto on kerrottu terveydenhoidolla kymmenet vuodet sitten. ??     Eikä varmaan ollut ainut asia , mikä sieltä puuttuu omista tiedoistani.

Eräs ongelma , suurikin – on se, ettei jonkun ääliö-pökkelö-idioottilääkärin kirjoituksia saa potilastiedoista poistettua kokonaan.   Siis väärää tietoa.      ELi, mikäli lääkäri jotain omassa päässään päättää sinne kirjoittaa, niin se on ja pysyy.     Valittamisen ja kantelun kautta jonkin tiedon saa ainoastaan korjattua siten, että potilaan oma kertoma >>>liitetään<<<   sinne mukaan.  Muun jo kirjoitetun joukkoon.   ELi väärä tieto ei katoa, se saa vain  potilaan oman mielipiteen rinnalleen.         No mitäköhän se seuraava tai kymmenes lukeva lääkäri uskoo — virkaveljeään vai potilaan kertomaa.  ?  Sietää miettiä.     Kumpaakohan poliisi ennemmin uskoisi – epäiltyä vaiko poliisikaveriaan.         Että vähän syytä muutella noita käytäntöjä määrätyiltä osiltaan…koska kaikki ei ole ihan kunnossa siellä tietojen säilytyksessä.

   Kun puuttuvia tietoja, vääriä tietoja sekä asiattomia lukijoita — niin ei ihme jos kansalaiset vähän miettivät sitä sun tätä…kuten tietojen välittämisen kieltoa.     Mutta kyllä sinne voi jättää ambulanssihenkilökunnalle hengen kannalta olennaiset tiedot, ja kai ne samat näkyvät lääkäreillekin ??— tai sitten eivät , en ole varma tuosta, mutta asianhan saa kysyttyä.        Aika on ehkä vähän myöhäinen haukottelulle, kun asiat olisivat pitäneet olla kunnossa jo koko ajan, eikä niin, että Suomen koko kansan terveystietoja aletaan hoitaa kuntoon vuonna 2018.     Sitä hommaa ei taida ihan muutamissa vuosissa hoitaakaan.   

Lääkäreiden surkean toiminnan näkee muutamissakin tapauksissa siitä, etteivät he jaksa plärätä niitä koneen tietoja ,kuten lääkityksen kohdalla.    Potilaan perussairaudet, sekä lääkitykset voivat olla ihan viturallaan.     Toinen antaa toista ja toinen kolmatta…ja vain apteekki on hereillä ehkä sitten.  Lääkäri voi kevyesti miettimättä sen kummemmin,  määrätä täysin vääriä lääkkeitä, ja mikä huonointa, ei kysele eikä keskustele asiasta.      Nykyään ei ole myöskään aikaa vastaanotolla käydä läpi vanhoja tietoja…..ja kun aikoja ei meinaa saada kuin laittoman rajoilla  ( 3kk jonot kiireettömään )…..niin eipä siinä potilaalla ole mahdollisuuksia muuhun kuin siihen sen päivän ongelmaan.        Eli, romunahan tämä systeemi on ….ja on ollut jo pitkään — eikä näytä sote lupaavan kuin lisää romua taviksille.    Toimeentulevillahan näitä ongelmia ei taida olla– kun lääkäriin pääsee tunnissa ja vaikka leikkaukseen viikossa.   Ongelma onkin ainoastaan sillä porukalla, kenen on laskettukin kuolla kupsahtavan sen 12vuotta aiemmin , kuin toimeentuleva kansanosa. 

Puheet siis ovat kovin kauniita, mutta huonosti villoja.    Ja vielä siitä, että ei ole kovin viisasta kertoa juttuja (kuten yllä Parkkila-Harju)  , missä todetaan, että jotain laittomuuksia voidaan tutkia sitten “jälkikäteen”….kuten väärät henkilöt lukemassa potilastietoja.   Kyllä sen homman pitää olla aukoton ihan etukäteen…. ei jälkikäteen.    Terveydenhoidon  on syytä alkaa vähän skarppaamaan (siis paljon)— ennenkuin  homma menee ihan kintuille eikä selitellä tyhjänpäiväisyyksiä asioista, mitkä eivät ole toimineet eivätkä ihan heti tulekaan toimimaan. 

 

Single Post Navigation

Comments are closed.