matkalla pään sisällä……..

kaikki liittyy kaikkeen…

Saimaan kanavakin pääsi vuotamaan= matuja. – 2017

Taisi olla jonkun sortin hylkeenmentävä aukko taasen -rajavalvonnassa…tai tullin toiminnassa- kun veneellä seilattiin about 6 kertaa, ennenkuin käry kävi.  Montako muuta mistä ei olla tietoisia.   Ei kovin hyvää arvosanaa tullin tai rajavalvonnan toiminnalle tuossa kohtaa.     Jossitellen olisi siis voinut tuoda atomipommin tai 1000 kiloa~~ morfiinia, kokkelia tms tuossa kohtaa…eikä mitään hajua ennenkuin sitten viimeisen kerran, missä käry käy.    Että vuotoa näyttää olevan rajoilla kovasti…jos ei nyt jo ihmiset kävele tuosta vaan tänne  muutenkin. Nämä ulkomaan elävät. 

Kenenkäs piikkiin tuo tunarointi kanavalla on mennyt.  Jokuhan siellä on hoitanut hommansa huonosti, jos ihmissalakuljetus on jatkunut ja jatkunut…eli veneitä ei ole jaksettu paljoa tarkastella.  Onkos taas miehistöpulaa vai muuta kyvyttömyyttä.???    Ja onko taas niin, että kun on kyse viranhaltijoista, niin rapatessa roiskuu,….eikä kenellekään tule mitään sanomista siellä valvontapuolella.     Aiheesta ei mediassa halaistua sanaa, miksiköhän ei. ??  

%)&/#)&#)/¤)#6723

Aseella pelottelua, rauhoittavia lääkkeitä ja pakokauhua ahtaassa veneessä – näin venäläisen Mitjan johtaman liigan epäillään tuoneen ihmisiä salaa Suomeen

HS tutustui Saimaan kanavan ihmissalakuljetustapauksen esitutkintamateriaaliin.

Nelihenkinen palestiinalaisperhe halusi toissa vuonna epätoivoisesti Eurooppaan, sillä perhe asui ahtaassa pakolaisleirissä Etelä-Libanonissa.

Perheen isä Ayman kyseli Facebookissa salakuljetuskeinoja. Hän sai vinkin Moskovassa toimivasta palestiinalaisesta salakuljettajasta nimeltään Abed.

Ayman otti yhteyttä noin 40-vuotiaaseen Abediin, joka pyörittää Rajavartiolaitoksen mukaan ihmissalakuljetusrinkiä Moskovassa veljensä ravintolasta. Abedin epäillään järjestäneen ihmisiä Venäjältä Suomen kautta Ruotsiin ja sitten Saksaan.

Abed lupasikin järjestää perheen matkan Eurooppaan 15 000 dollarilla.

Aymanin matka Suomeen on yksi 72 ihmissalakuljetuksesta, jotka muodostavat yhden Suomen laajimmista ihmissalakuljetustapauksista. Niin sanottua Saimaan kanavan ihmissalakuljetusta käsitellään joulukuussa Etelä-Karjalan käräjäoikeudessa Lappeenrannassa.

Syyttäjän mukaan salakuljettajat toivat Suomeen vuoden aikana ihmisiä laittomasti seitsemän kertaa. Rajan ylitys tehtiin Saimaan kanavan kautta venäläisperheen huvijahdilla.

HS tutustui tapauksen esitutkintamateriaalin. Salakuljetettujen ihmisen kuulusteluista avautuu kuva laajamittaisesta rikollistoiminnasta, jonka pyörittäjiksi epäillään useita Moskovassa asuvia henkilöitä.

Juuri Abed on yksi epäillyistä. Rajavartiolaitoksen mukaan mies vastasi arabiaa puhuvien järjestelyistä, kun taas Moskovan Peter-nimellä tunnettu mies toimi turkkia puhuvien salakuljetettavien yhteyshenkilönä. Kummankaan miehen henkilöllisyys ei ole suomalaisviranomaisten tiedossa.

Ayman kertoi myöhemmin tutkijoille, että hän joutui jättämään perheensä, sillä Abed oli onnistunut järjestämään vain yhden viisumin.

Ayman lensi oman kertomuksensa mukaan lokakuussa 2016 Turkin kautta venäläiseen pikkukaupunkiin, josta hän matkasi junalla Moskovaan.

Moskovassa hän yöpyi Abedin veljen epäsiistin ravintolan lattialla viikon verran. Kyseistä ravintolaa epäillään käytetyn salakuljetettujen tapaamispaikkana useissa salakuljetuksissa.

Salakuljetusrinki paljastui tämän vuoden kesäkuussa, kun Nora-nimisestä huvijahdista nousi Lappeenrannassa 17 jemeniläistä matkustajaa.

Poliisi otti ryhmän kiinni ja pidätti nopeasti veneen miehistön. Rajavartiolaitoksen tutkijaryhmä selvitti seuraavien kuukausien aikana tapahtumaketjua etsimällä käsiinsä kymmeniä samalla huvijahdilla maahan salakuljetettuja ihmisiä.

Osa salakuljetetuista oli hakenut turvapaikkaa Suomesta, mutta kymmenet olivat jatkaneet matkaa Eurooppaan.

Aymanin matka jatkui Moskovasta Pietariin pikkubussin kyydissä. Hän kertoi, että samassa ryhmässä oli parikymmentä muuta salakuljettavaa.

”Meille sanottiin, että jos bussi pysäytetään, meidän pitää kertoa olevamme turisteja”, Ayman kertoi myöhemmin tutkijoille.

Salakuljetettavat siirtyivät Moskovassa järjestelijöiden käsistä varsinaisten salakuljettajien käsiin. Salakuljettajaryhmän johtajaksi epäillään kolmekymppistä venäläismiestä, joka tunnettiin vain nimellä Mitja.

Lyhythiuksinen, sinisilmäinen ja lihaksikas mies pukeutui yleensä maastokuvioituihin housuihin ja oliivinvihreään paitaan.

Mitja herätti salakuljetetuissa vielä Suomessakin pelkoa, ja osa kielsi ensin tulleensa Suomeen Venäjän kautta.

”Kuulimme Mitjan työskentelevän tiedustelupalvelulle, ja hän löytää kenet vain mistä vain”, eräs salakuljetetuista kertoi.

Suomalaistutkijat eivät ole pystyneet selvittämään Mitjan henkilöllisyyttä, joten väite tiedustelupalvelusta on ollut mahdollisesti vain pelottelua. Esitutkintamateriaalista piirtyy kuitenkin kuva aggressiivisesta rikollispomosta.

Useat salakuljetetut kertoivat kuulustelussa, että matkustajia oli vaadittu nielaisemaan rauhoittava lääke ennen venematkaa. Eräällä kerralla osa matkustajista oli protestoinut tätä, joten Mitja oli laittanut pöydälle aseensa uhkauksen oloisesti.

Salakuljetettavia odotti M/V Helene -niminen huvijahti Pietarin laidalla sijaitsevassa pienvenesatamassa. Omistaja vaihtoi veneen nimen Noraksi joulukuussa 2016.

Salakuljetettavat kertoivat, että ennen veneeseen nousua Mitja otti kaikkien matkustajien passit ja repi niistä sivut, joissa oli venäläisiä leimoja.

Matkustajat maksoivat matkansa käteisellä joko jo Moskovassa järjestäjälle tai viimeistään Mitjalle. Matkan hinta vaihteli 3 000 dollarista yli 12 000 dollariin.

Rajavartiolaitos uskoo, että liiga on salakuljettanut Schengen-alueelle yli 150 henkilöä, jotka olivat kotoisin Afrikasta ja Aasiasta. Palestiinalaisten ja jemeniläisten lisäksi salakuljetettujen joukossa on ainakin Turkin, Afganistanin, Syyrian ja Egyptin kansalaisia. Huvijahdin miehistön tehtävänä oli saada asiakkaat rajan yli Saimaan kanavaa pitkin. 66-vuotias venäläismies toimi veneen kapteenina.

Ayman kertoi, että kapteenin tytär huolehti matkan aikana ruoka- ja vesihuollosta ja varmisti, että salakuljetettavat saivat riittävästi ilmaa pienissä piiloissaan. Salakuljettajiin kuului myös 16-vuotias poika.

Kolmikko on nyt syytteessä laittoman maahantulon järjestämisestä. Kuulusteluissa perhe kiisti ihmisalakuljetuksen ja kertoi käyneensä Suomessa ostos- ja liikematkoilla.

Esitutkintamateriaalin mukaan veneen kapteeni oli kehunut eräälle salakuljettavalle ansaitsevansa jokaisesta Suomeen kuljettamastaan henkilöstä 1 500 dollaria.

Palestiinalaisen Aymanin ryhmän venekuljetus lähti liikkeelle lokakuisena aamuna Pietarista. Hän kertoi, että matka kesti noin seitsemän tuntia, minkä ajan ryhmän jäsenet joutuivat viettämään veneen piiloissa.

13,5-metrisen veneen piilot olivat ahtaita ja kylmiä. Niitä oli sohvien ja penkkien sisällä sekä pilssi- ja moottoritiloissa. Viimeksi mainitut olivat erityisen vaarallisia, sillä jos pilssitila olisi täyttynyt vedellä, ahtaasta tilasta ei olisi ehtinyt ajoissa pois.

Moottoritilan piilossa olleet kertoivat olleensa pakokauhun vallassa useiden tuntien ajan. Yksi raskaana ollut nainen siirrettiin moottoritilasta ja vietiin keulahuoneen sängyn alle.

Eräs arabiaa puhunut perhe päätti jäädä Pietariin, kun vanhemmat olivat nähneet, miten ahtaassa piilossa he joutuisivat olemaan sylivauvansa kanssa. Yhdellä matkalla oli mukana kaksi noin 10-vuotiasta lasta.

Saimaan kanavan rajatarkastuksen aikana miehistöön kuulunut venäläispoika soitti musiikkia tietokoneeltaan.

”Muistan, että jossain rajalla laitettiin soimaan kovaa musiikki veneessä ja pysähdyttiin. Musiikki kuului myös piiloihin ja luulen, että sillä peitettiin meistä lähteviä ääniä”, Ayman kertoi kuulustelussa.

Huvivene saapui Lappeenrannan liepeille, jolloin salakuljetetut ihmiset pääsivät ulos veneestä. Aymanin ryhmä pääsi veneestä suoraan maihin, mutta aiemmilla kerroilla salakuljettajan alaikäinen poika oli kuljettanut ihmisiä rantaan kumiveneellä.

Valtaosa maihin nousseista jäi oman onnensa nojaan. He lähtivät kävelemään keskustaan päin muutaman hengen ryhmissä.

Ayman kertoi nousseensa Kotkaan menevään linja-autoon. Hän ilmoittautui turvapaikanhakijaksi. Jotkut salakuljetetut ajoivat taksilla Helsinkiin. Kyyti maksoi 450 euroa.

Rajavartiolaitos epäilee, että turkkilaisille matkustajille järjestettiin lokakuusta 2016 alkaen jatkokuljetuksia Lappeenrannasta Helsinkiin. Niitä koordinoivat Moskovassa ja Ruotsissa asuvat järjestelijät. Ruotsissa asuvan järjestelijän henkilöllisyys on tutkijoiden tiedossa.

Tapauksen käräjäoikeuskäsittely päättyy joulukuun puolivälissä. Tapauksen tuomio annetaan ensi vuonna.

Syyteessä on myös seitsemän turkkilaissyntyistä miestä, joiden epäillään kuljettaneen laitomasti maahan tulleita ihmisiä Lappeenrannasta Helsinkiin.    ????

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005481256.html

Single Post Navigation

Comments are closed.