matkalla pään sisällä……..

kaikki liittyy kaikkeen…

Valvira: Husin tietoliikenneongelmat vaaransivat potilasturvallisuuden-2017(8.11-17)

 

Potilastietoja kirjattu paperille, leikkauksia jouduttu siirtämään.

(no2++    Aiheesta näytti olleen juttua jo 5 vuotta sitten.  (ktso linkki alla 2012) Mitä on tehty HUS:ssa tämän 5 vuoden aikana.     Nyt jälleen pulinaa, että jotain pitäisi tehdä, ettei uusiudu, mutta ei näytä edes menneet 5 vuotta riittäneen.    Mikään ei näytä muuttuvan, ja potilaiden turvallisuus vaarantuu vuodesta toiseen.  Onkohan siellä HUS:ssa väärät pällit hommissa, kun on päätösten puutetta tehdä oikeita ratkaisuja.   Heput vaihtoon,  ennenkuin on isommat kuolemanluvut käsissä.)

Valviran mukaan ongelmat pitää käydä tarkasti läpi, jotta vastaavaa ei enää tapahtuisi yhdessäkään sairaanhoitopiirissä. Ongelma haittasi kaikkia Husin 22 sairaalaa.

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira pitää Husin potilastietojärjestelmän vikoja vakavana potilasturvallisuuden kannalta.

– Tällainen laaja tietojärjestelmähäiriö aiheutti vaaran potilasturvallisuudelle, mutta onneksi vaara ei ole realisoitunut potilasvahingoiksi. Ei tällaista saisi tapahtua, Valviran ylijohtaja Markus Henriksson sanoo.

– On selvää, että tulemme tutkimaan hyvin tarkasti ja yksityiskohtaisesti, miten viat tietojärjestelmissä pääsivät syntymään ja miten on toimittu. Tapahtuneesta pitää ottaa kaikki oppi irti tulevaisuutta varten – sekä HUSia itseään varten että kaikkia muitakin sairaanhoitopiirejä ja sotejärjestelmää varten.

Henriksson kiittää, että Hus on antanut koko ajan valvontaviranomaisille tietoa tapahtumista.

– Kaiken sen tiedon nojalla, mitä olen saanut, Hus on ryhtynyt tarmokkaasti korjaamaan tilannetta ja laittanut korjaamiseen paljon resursseja. Potilasturvallisuuta on varmistettu asianmukaisin priorisoinnein ja toimenpitein, sen jatkuvan raportoinnin perusteella, mitä olemme saaneet Husista, Henriksson sanoo.

Tilannetta seuraa Valviran lisäksi sosiaali- ja terveysministeriö.

Hus: Muutoksista ilmoitetaan suoraan potilaille

HUS tiedotti illansuussa, että potilastietojärjestelmä toimii lähes normaalisti. Päivällä potilastietojärjestelmän ongelmien syy löytyi kahden tietokantapalvelimen yhteysongelmasta.

Toiminta jatkuu kaikissa sairaaloissa potilastietojärjestelmän ongelmista huolimatta, Hus tiedottaa. Hoitoajoissa saattaa kuitenkin olla viivästyksiä ja muutoksia lähipäivinä. Esimerkiksi joitakin leikkaustoimenpiteitä on jouduttu siirtämään.

Jos muutoksia tulee sovittuihin aikoihin, HUS:sta ollaan yhteydessä potilaisiin ja neuvotaan, miten menetellä.

Vika on nyt löydetty

Tänään aamulla tietokantapalvelin vikaantui niin, että potilastietojärjestelmä kaatui eilisen tavoin, kertoo Husin johtajaylillääkäri Markku Mäkijärvi.

– Tänään ongelmia ei ollut onneksi muissa järjestelmissä. Palvelinta on käynnistetty useaan kertaan päivän mittaan.

Eilen ongelmia oli potilastietojärjestelmien lisäksi muun muassa laboratoriojärjestelmässä, kuvantamisessa ja lääkejakelussa.

Johtajaylilääkäri Mäkijärven mukaan potilastietojärjestelmää vastaan ei ole hyökätty.

– Tällaista ei ole havaittu, ministeriökin esitti eilen tämän kysymyksen.

Husin alueella asuu useampi kuin joka kolmas suomalainen

Ylen tietojen mukaan muun muassa kätilöitä on hälytetty vapailta töihin tietoliikenneongelman takia, kun tietoja on pitänyt kirjata käsin paperille. Valviran tämänhetkisten tietojen mukaan kätilöitä hälytettiin töihin varotoimena.

– Osastoilla on ollut hidastumista ja paperille kirjoittamista, mutta soittokierrokseni mukaan mitään todella vakavaa ongelmaa ei ole ollut missään, vaivaa, hitautta ja käsityötä kyllä.

Sama tietojärjestelmä toimii kaikissa Husin 22 sairaalassa.

– Valitettavasti häiriö on koskettanut koko Husin aluetta ja kaikkia yksiköitä.

Viime vuoden lopussa Husin sairaanhoitopiirin alueella asui useampi kuin joka kolmas suomalainen eli 1 634 391 ihmistä.

Uutista on päivitetty klo 17.59 Valviran tiedolla kätilöiden hälyttämisestä töihin varotoimena.

      SAMA AIHE JO KÄSITTELYSSÄ  2012.    Mikään ei tunnu muuttuvan, vaikka ongelmat ovat tiedossa.   No kuinkas muuten,kun riidellään rahasta ja lobbarit joka nurkassa.     Potilaat sitten kuolemanvaarassa.   Kuka vastaa , kuka lähtee. ????

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

Samasta juttua jo 5 vuotta sitten.  Mitä HUS on tehnyt sen jälkeen ???

Terveydenhuollon tietojärjestelmien tuskien taival.

Haastattelemani HUS:n hallintoylilääkäri, dosentti Lasse Lehtonen on pätevän ja mukavan oloinen  mies. Plakkarissa on kaksi tohtorintutkintoa: lääketieteestä ja oikeustieteestä.  Lehtonen pudottelee kuin liukuhihnalta kovaa tekstiä siitä, miten toimimattomat tai puutteelliset potilastietojärjestelmät tuottavat harmaita hiuksia koko ammattikunnalle.

Vaikeaa on kuulemma löytää lääkäriä, jolla ei olisi kokemuksia koko tietojärjestelmän kaatumisesta, käyttökatkoksista, toimintojen hitaudesta tai jopa tietojen äkillisestä katoamisesta.

Ylilääkäri Lehtosen mukaan paljon puhuttua lääkäripulaa ei olisi, mikäli terveydenhuollon tietotekniikkajärjestelmät pelittäisivät.  Suomessa on lähes 20 000 lääkäriä, mikä on enemmän kuin koskaan. Määrä on hyvää kansainvälistä tasoa, mutta ongelma on siinä, että ammattikunnan aika kuluu aivan johonkin muuhun kuin varsinaiseen potilastyöhön. Takkuavien tietojärjestelmien kanssa painiskelu on yksi merkittävimmistä työajan kuluttajista suomalaisissa terveyskeskuksissa ja sairaaloissa.

Erityisen ongelmallista on se, että tietojärjestelmät eivät kommunikoi keskenään. Samaa tietoa joudutaan jatkuvasti kirjaamaan moneen kertaan eri järjestelmiin. Potilastiedot eivät näy lääkärille yhdestä paikasta, vaan ne pitää monasti hakea jopa kymmenien eri lähteiden kautta. Edelleen häkellyttävän suuri osa lääkäreistä käyttää pääasiallisesti paperia tai faksia hankkiessaan potilastietoa muista terveydenhuollon organisaatioista. Potilastietoja kopioidaan myös USB-muisteille, DVD-levykkeille sekä erilaisille web-lomakkeille.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä on laskeskeltu, että noin 10%:a erikoislääkäreiden vuotuisesta työpanoksesta hukataan tiimalasien tuijotteluun. Eli jo pelkästään HUS:n toiminta-alueella tämä tarkoittaa 200 lääkärin työmäärää. Helsingin seudulla erikoislääkärien poliklinikka-ajasta käytännössä yli puolet tärvääntyy tietokoneiden kanssa touhuamiseen.

Lasse Lehtonen muistuttaa, että vielä 90-luvulla Suomi oli edelläkävijä terveydenhuollon sähköistämisessä. Pienen maan kehitysresurssit eivät kuitenkaan riittäneet tarvittavien ohjelmistojen päivittämiseen. Nyttemmin suomalaisissa hoitoyksiköissä on pudottu kehityksen kelkasta ja maamme sairaalat ja terveyskeskukset toimivat 15-20 vuotta vanhalla teknologialla, parahtaa HUS:n hallintoylilääkäri.

Potilasjärjestöistä kerrotaan, että tietojärjestelmien toimivuuteen ja käytettävyyteen liittyvät puutteet aiheuttavat jo suoranaisia riskitilanteita potilaiden hoidossa.  Järjestöissä ollaan vähintäänkin turhautuneita tavasta, jolla kokonaisvaltaisen ja yhteensopivan tietojärjestelmän kehittäminen on terveydenhoitoalalla laiminlyöty.

Myös resurssipulan ja potilasjonojen paineessa työskentelevän lääkärikunnan mitta alkaa olla täynnä. Viimeisen vuosikymmenen aikana terveysalan IT-järjestelmiin on satsattu satoja miljoonia euroja, mutta varsin vähän valmista on saatu aikaiseksi. Ja vaikka valmista olisikin tullut, niin kaikkea leimaa pirstaleisuus: hyvää, koko terveydenhuoltojärjestelmälle yhtenäistä tietotekniikkatuotetta ei ole, vaan alalle on syntynyt  sekalaisten projektien viidakko, jossa yhtä ominaisuutta on kehitetty yhteen paikkaan ja toista toiseen.

Tuloillaan oleva uusi terveydenhuoltolaki laajentaa potilaan mahdollisuutta valita hoitopaikkansa. Uudistus lisää näin ollen lääkärien tarvetta saada potilaita koskevaa tietoa oman organisaation lisäksi myös muista hoitopaikoista. Pitäisikö lääkärikunnan hätähuuto potilastietojärjestelmistä lopultakin ottaa riittävän vakavasti?

 

Single Post Navigation

Comments are closed.