matkalla pään sisällä……..

kaikki liittyy kaikkeen…

H:gin keskustan tunnelisuunnitelma? – 2017

Wikipedian artikkeli::::: 

“”””””Suunnitelmien käsittely

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi keskustatunnelisuunnitelman vuonna 1999. Maaliskuussa 2006 kaupunginhallitus päätti, että tunnelille aletaan laatia asemakaavaa.[1] Kenkää keskustatunnelille -kansanliike luovutti tammikuussa 2008 vajaan 12 000 helsinkiläisen allekirjoittaman kunnallisaloitteen, jossa vaadittiin, että tunnelia ei rakennettaisi.[3] Sosiaalidemokraatit ilmoittivat, etteivät tue tunnelin rakentamista ja toukokuussa kaupunginhallitus keskeytti tunnelin asemakaavan laatimisen.[1] Kokoomus ja ruotsalainen kansanpuolue kannattivat tunnelin rakentamista, mutta kaupunginhallitus päätti vihreiden, sosiaalidemokraattien, vasemmistoliiton ja keskustan edustajien äänillä keskeyttää sen suunnittelun ilmasto- ja rahasyistä.[3]

Vuonna 2010 kaupunginvaltuusto hyväksyi maanalaisen yleiskaavan, johon jätettiin mahdollisuus tunnelin rakentamiselle.[1] Samana vuonna kokoomus piti tunnelin rakentamista ehtona autottoman keskustan hankkeen toteuttamiselle ja ehdotti, että tunnelille voisi tulla käyttömaksut.[2]   “””””””””””””””””

/&#(&%¤#&%¤(&%¤##

Tuo siis kovin vanha artikkeli, ja nythän siellä on kokkareiden nyrkkisankari pomona pomon paikalla.   No whatever.    Kivahan se, kun stadin keskustaan pääsisi autolla….    vaikkei ehkä noiden vihertelijöiden mieleen.     Yleisellä tasolla, kuten tuossa Wikin jutussakin mainitaan “ilmastosyyt”.  ??    No niin.          Eli, tuolla mm Haagan rajalla(etelä-pohjoinen) ….on pätkä tunnelia, mikä johtaa sinne Pitskun ympyrän lähelle.       Homma siis siinä, että tunnelin ilmastointi tulee suoraan kerrostalojen väliin…sinne pyöräteiden ja kävelyteiden viereen– maan pinnalle, ellen ole väärin ymmärtänyt.       

        ELi, minne kukaan kuvittelee stadin alla olevan tunneliverkoston autojen käryt menevän ?     Ei niitä minnekään Klaukkalan pellolle johdeta…eikä edes Lauttiksen kupeeseen.   Kyllä se taitaa olla niin, että koko sama käry, mikä siellä on nytkin maan päällä leijumassa— tulisi tunnelin myötä vain jonnekin minne lie.   Käry ei häviä minnekään, eikä vähene —- ainoastaan puhalletaan kohtaan x – missä se sitten sijaitseekin.       Hieno konsti muka hävittää autojen saasteet “maan alle”…..mutta haloo. 

  Mikään ei muuta ainakaan autoilun saasteiden osalta.      Ja kun kerran autolla stadiin pääsisi oikein mukavasti – siis omallaan — niin se sama jengi unohtaa yleiset kulkuneuvot, kuka nytkin niin tekee.       Kuka tässä nyt siis on pelaamassa mitäkin peliä.  ?     Ei kai kukaan osta tällaista tunnelipöppöä vain sen takia, että muka kaupungin ilma siitä paranisi ??     (  toki voin olla niin tietämätön -kyllä :-)…….etten tiedä jos sitä oltaisiin oikein tekemässä sinne maan alle “suodattimia”…kuten tehtaiden piippuihin…….ja sieltä tulisikin pelkkää hapenpuhdasta ilmaa maan alta takaisin ulkoilmaan.   Olisikohan tämä mahdollista.  Jotenkin epäilen, mutta toivotaan, että olen vain tyhmä ja tietämätön )            Jos näin ei ole …..siis puhdasta ilmaa tilalle — niin eihän tuossa ole mitään logiikkaa – ainakaan mitä tulee pääkaupungin ilman puhtauteen…tai ei-puhtauteen.   

Tuoreempi kokkareiden taisi eilen/tänään kertoa — että autoilevat kokoomuslaiset siis haluavat tunnelinsa.      No haluajia on muitakin kuin kokkareet….eli ihan tavis-autoilijatkin, ketkä eivät jaksa”  yleisiä kulkuneuvoja.    Kiva istua omassa.   Ja puhumattakaan jakeluautoista tms… onhan noita.      Mutta tunneli ei siis ilmansaasteisiin  vaikuta millään lailla——ellei sitä ilmaa tosiaan suodetata puhtaaksi.     Joku kertonee siitä sitten jossain fiksulla median palstalla….mitä maan alla suhisee.  Tuulettimien kautta …ja minne  ?

Single Post Navigation

Comments are closed.