matkalla pään sisällä……..

kaikki liittyy kaikkeen…

Ajokielto+mielenterveys?? -2017

 

 

Lääkärit määräävät mielenterveysongelmista kärsiviä harvoin ajokieltoon – asiantuntijoiden mukaan lääkärien ja poliisien välistä kommunikointia tulisi parantaa

Jotenkin tuntuu menevän puurot ja vellit tuossa jutussa miten sattuu.

Lääkärit kiinnittävät liian vähän huomiota mielenterveysongelmista kärsivien ajokykyyn, katsovat liikennelääketieteen professori Timo Tervo sekä Trafin johtava asiantuntija, psykologi Inkeri Parkkari. Moottoriajoneuvoturmista tehdyissä tutkimuksissa on havaittu usein, että turman aiheuttanut ihminen on kärsinyt pitkään mielenterveysongelmista, mutta hänen ajo-oikeuttaan ei ole evätty.
– Jälkikäteen tehdyissä selvityksissä on havaittu, että ajo-oikeuteen on puututtu vain harvoin, Parkkari kertoo.         Tällaisesta väittämästä on aina hyvä lisätä juttuun vähän lihaa luiden päälle…..eli lukuja ja tarkennuksia.   Mistä on siis ollut kysymys.   Jos itsetuhoinen, niin sehän on oma lukunsa.      Mutta kun sillä psykkan puolen lääkärillä on se vaitiolovelvollisuus,  paitsi jos asiakas  ei suunnittele jonkun tappamista.  Liekö oman itsensä tappajakandidaattia lukon taakse laitetaan  loppuiäkseen.
Tervo ja Parkkari löytävät asialle monta selitystä. Heidän mielestään lääkärikoulutuksessa tulisi ottaa enemmän huomioon ajo-oikeuden arviointia mielenterveysongelmien yhteydessä.
– Lääkärit täyttävät ilmoitusvelvollisuutensa ihmisten ajokyvyttömyydestä lähinnä silmäsairauksien, neurologisten ja muihin selkeisiin ongelmiin liittyvien sairauksien yhteydessä. Mielenterveysongelmat eivät näy ulospäin. Niistä on vaikeaa arvioida, milloin häiriö on sen tasoinen, että tilapäinen ajokielto olisi hyvä asia, Parkkari sanoo.

Helsingin yliajo keskustelun herättäjänä?

Helsingin keskustassa tapahtui perjantaina yliajo, josta epäillään 51-vuotiasta miestä. Poliisin mukaan mies oli päihtynyt, ja Iltalehden haastattelema lähisukulainen kertoi miehellä olleen pitkään vakavia mielenterveysongelmia. Sukulaisen mukaan mies olisi ollut sairaalahoidossa noin 30 kertaa.        Samalla toki voi ottaa käsittelyyn sen, että miten tyyppi on selvinnyt n. 30vuotta ajeluidensa  kanssa (jos kortin saanut parikymppisenä)…..ja siis myös noiden 30kertaa hoidossa kanssa — siis ilman vastaavia tekoja.    Kuka olisi noista vuosista tai niksulan hoitomääristä päätellyt, että tapahtuma aiheutuu 51-vuotiaana.   Ei taida kristallipalloa olla edes lääkärillä moiseen.  ?
Yliajossa käytetyn auton myynyt henkilö kertoi lehdelle, että epäillyllä olisi ollut voimassaoleva ajokortti vielä alle kuukausi sitten.
Hyksin ajoterveyden osaamiskeskuksen johtajana toimivan Tervon mukaan olisi hyvä herättää keskustelua siitä, miksi miehellä on ollut kortti mielenterveysongelmista huolimatta.
– Jos saadaan julkista keskustelua ja sanktiot niille, jotka eivät ole valvoneet tässä tapauksessa, saadaan parempaa valvontaa. Mitä enemmän tätä tapausta selitetään ajonopeudella, sitä vähemmäksi valvonta jää.
Tervon mukaan päihteet, lääkkeet ja mielenterveysongelmat ovat usein yhdistävä tekijä liikenneturmissa.    Niinpä.    Ehkä nuo lääkkeet yhdessä muiden aineiden kanssa riittävät ihan yksinäänkin.  Tässä ollaan taas tekemässä jostain tapauksesta päätelmiä, ennenkuin on asia edes tutkittu.    Ja toki sinne kaikki ne hyvät systeemin kaverit mukaan, kuten tapana.  =aineet.
– Meillä on paljon ihmisiä, jotka käyttävät erittäin rankkoja lääkkeitä sairautensa hoitoon lääkärin reseptillä. Sairautta pitää hoitaa, mutta en ymmärrä, miten ihmisen sallitaan ajaa, kun hänellä voi olla useita kolmiolääkkeitä päällä.     Niinpä.   Toisaalta kortti voitaisiin ottaa hyllylle väsyneeltä, parinsa kanssa riidelleeltä, eli vihaiselta ihmiseltä/aggressiiviselta… stressaantuneelta, väsyneeltä    — ja monesta muusta syystä, mikä nyt voisi saada aggressiota aikaan.   Alkaa siinä kohtaa olla jo aika pakettia tuo ajo-oikeuden kielto.          Tämän lisäksi on mielenterveysongelmaisia, kenen lääkitys ei ole kunnossa– mihin montakin syytä.   Joko mtt ei hoida omia potilaitaan…tai lääkitystä ei valvo kukaan.  Edes valvotussa tukiasumisessa, missä mt-ongelmaisia – ei lääkkeiden nielemistä ja siis ottoa – ei valvota kunnolla – koska sairaudentunnottomat tai lääkevastaiset asukit – kykenevät jemmaamaan pillerinsä ja täten ovat kipeitä, koska järjestelmä ei toimi  eikä lääkityksen ylläpito toimi.        Kenenköhän vastuulla olisi tällainen huonosti hoidettu potilas tai mt-ongelmainen? 

   Samanlainen potentiaali vaara itsetuhonsa kanssa ilman lääkkeitä, kuin niiden ylimääräisten kolmiolääkkeidenkin kanssa.   Homma vain menee osin näin, koska kotimaan mielenterveystyötä on ajettu alas jo vuosikymmenet.  Ei ole kykyä edes huolehtia siitä, kuka määrättyjä lääkkeitään syö.        Ja kun nyt sitten ollaan kovasti jälkiviisaita ja etsitään syitä, niin niitäpä onkin vaikea sieltä kivien alta etsiä, kun suunta on ollut huono jo liian pitkään.    Eikä toki vastuunkantajia löydy mistään.  Hallinnolliset sanktiot ovat kuin kesäsade….ei rasita eikä pelota ketään.    Turha etsiä ratkaisuja sitä kautta.

”Ei kortilla ajeta”

Lääkärin tulisi määrätä henkilö ajokieltoon esimerkiksi silloin, jos tämä on yrittänyt tehdä itsemurhan ajoneuvolla. Parkkarin mukaan tarkoitus on saada ilmoituksia edes kaikkein potentiaalisimmista liikenteessä itsemurhaa yrittävistä.
– Itsemurha-ajatukset eivät ole kovin harvinaisia, ja jos kaikkien niitä omaavien ajo-oikeuteen puututtaisiin, olisi se ylimitoitettua.  No niinpä olisikin.  Koska nimenomaan sillä kortilla ei sitä viimeistä ajoa ajeta.   Jos itsari mielessä, niin ihan sama onko korttia ikinä ollutkaan….tai että olisi pois otettu.  Jos auto liikkuu, niin se riittää.  
Tervon ja Parkkarin mukaan lääkärit ovat selittäneet ilmoittamatta jättämistä muun muassa pelolla potilassuhteen huonontumisesta – potilas ei ehkä tule enää kontrollikäynnille, jos ajo-oikeuteen puututaan.
Perusteluksi on kerrottu myös se, että osa ajaa ajokiellosta huolimatta.
– Luotan siihen, että suuri osa noudattaa ajokieltoa. Jos kärjistetysti ajatellaan, niin mitä hyötyä sitten olisi ottaa rattijuopoilta ajo-oikeus pois? Ei silloin ajatella, että miten he pääsevät kauppaan. Pitäisi miettiä myös muille tulevaa riskiä, eikä vain sitä, että yhden ihmisen elinympäristö voi kaventua tai miten hän pääsee jatkossa hoitoihin, Parkkari sanoo.     “normi” ihminen, kenellä työ,  perhe  tms….ja missä kortilla ja ajoluvalla on määrätty arvonsa eli se liikkumisen tärkeys — miettii toki mm sitä, että jos kortti otetaan pois (esim liiat sakot) — niin siinä on kortin palautus odotettavissa normiajassa…sekä että jos kortittomana jää kiinni – niin ainakin ennenvanhaan – kortin saaminen siirtyi vuodella eteenpäin.    Eli, se oli jo niin kova riski ammatin tai hyödyn kannalta, että moni mieluummin oli kiltisti, kuin otti riskejä tuosta vuodesta.  Mutta näissä tuskin tässä porukassa liikkuu näitä itsemurha-tapauksia, koska eivät he haudassa kortilla enää mitään tee eikä siis hyötynäkökohtaa ole noudatella yhtään mitään. 

Poliiseilta itsenäisempiä päätöksiä

Molempien mukaan myös lääkärien ja poliisien välistä kommunikaatiota pitäisi parantaa. Tervon mukaan erikoisalojen lääkäreiden välillä on suuria eroja siinä, miten hanakasti lääkärit noudattavat lain vaatimaa ilmoitusvelvollisuuttaan.  Poliisilla on jo ollut sen verran romutoimintaa omien tietojensa säilytyksen ja kansalaisten yksityisyyden kanssa – että on syytä miettiä mitä listoja”  aletaan taas tekemään, jos lääkärit jakelevat mielenterveystietojaan pitkin poliisiasemia ja heidän tietokoneitaan.  Poliisin tavat tietojen kanssa kun ovat vähän päässeet lässähtämään eikä siihen tyyliin ole luottamista – ja vielä vähiten niin privaattien asioiden kuin mielenterveysasioiden kanssa.   
Tervon mielestä poliisit voisivat myös tehdä itsenäisempiä päätöksiä ajo-oikeudesta.
– Jos poliisilla on tietoja, joiden mukaan ihmisellä on rikoshistoriaa, joka viittaa impulsiiviseen, vaaralliseen ja vastuuttomaan käytökseen, voisi poliisi tehdä päätöksen ajo-oikeudesta omasta lähtökohdastaan, vaikka lääkärinlausunto puoltaisi ajo-oikeutta.   No jos poliisin kantti kestää, niin tokkiinsa.   Valtio saattaa saada muutaman mukavankin korvausvaateen, kun  ajo-oikeus evätään – ja heppu pistelee siitä suoraan Suomen ykkösmestaan(mikä lie)(tai alan lääkärille)  —– — mielentilatutkimukseen…….ja jos täysipäiseksi todetaan– niin joku sitten makselee menetettyjä tuloja esim, jos sillä on mitään tekoa sillä autolla liikkumisen ja poliisin kiellon  kanssa.     Poliisi ei voi jaella mielivaltaisia päätöksiä,  ja vielä aiheista, mistä heillä ei reaaliajassa ole välttis edes tietoa.  Ihmisen mielentilan ja olon selvittäjä….on lääkäri. (vaikka heissäkin toki on romua mukana – mutta perusteensa toki. ( Psykiatri/psykologi siis lähinnä kyseessä noissa hommissa. )  Tk-lääkärit ovat flunssanhoidossa omiaan, mutteivät enää mielen toimintojen kanssa.  Suutarit lestissään ja poliisit omissaan.  Poliisi ei ole tuomari eikä edes psykologi, vaikka olisi jokusen viikon aiheesta koulussaan lukenutkin.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201707292200293537_u0.shtml
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201707292200293695_u0.shtml

STT

(Salon seudun sanomat  <<<<<<  )

Single Post Navigation

Comments are closed.