matkalla pään sisällä……..

kaikki liittyy kaikkeen…

Onko poliisilla taas laittomia listoja ? – 2017

Rekisterikilven lukulaitteesta tuli kolmessa vuodessa poliisin paras kaveri – ”Kaikki kehuvat”

Suomen poliisia varten kehitetty REVIKA-laitteisto on osoittautumassa niin edistykselliseksi, että sen keksinyt kajaanilaisfirma myy sitä nyt poliiseille ympäri maailmaa.

REVIKA
Oulun poliisi otti käyttöön rekisterikilpien lukulaitteen ensimmäisenä Suomessa kesällä 2014. Yle

Poliisislangissa tavattiin ennen ”laittaa Sampo jauhamaan”. Tuo Sampo oli poliisiautossa oleva tutka, joka mittaa sekä vastaan- että takaa tulevien ajoneuvojen nopeuksia.

Kolme vuotta sitten poliisi sai uuden Sammon. Kajaanilaisen Sunit-yhtiön kehittämä videovalvontajärjestelmä piti sisällään rekisterikilven lukulaitteen. Kun ensimmäiset poliisiautot varustettiin koemielessä REVIKA-laitteilla kesällä 2014, oli poliisi lähinnä odottavan toiveikas.

Nyt kolme vuotta ja 400 laitetta myöhemmin on poliisin automaattivalvontalaitteiston hankinnasta vastaava poliisitarkastaja Heikki Ihalainen haltioissaan. Hankinta on paras miesmuistiin.

– Muutama vuosi enää menee, niin se alkaa olla kaikissa liikennesektorin ja valvontasektorin autoissa. Noin sata laitetta saadaan vuodessa ja autoja on kaikkiaan noin 700.

REVIKA on poliisin keskuudessa niin haluttu, että työvuoron partiot saattavat olla pettyneitä, jos kaikille ei riitä laitteistolla varustettu autoa.

– Kenttämiehet ovat olleet tosi tyytyväisiä. Hyvää palautetta tulee. Kaikki kehuvat, kehuu Ihalainen.

Laite paljastaa enemmän kuin edes uskottiin

Jo kolme vuotta sitten REVIKAn kerrottiin tunnistavan katsastamattomat ajoneuvot sekä autot, joista verot ovat rästissä. Myös etsintäkuulutetut autonomistajat kilvenlukulaite osaisi liikenteestä poimia.

Nyt tiedetään, että laitteesta on paljon muuhunkin. Tästä keväästä saakka hätäkeskuksella on ollut mahdollisuus syöttää tietoja suoraan järjestelmään. Sitä ennen Trafi toimitti poliisille maksu- ja katsastusrästien vuoksi etsittyjen ajoneuvojen listat kaksi kertaa vuorokaudessa.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>– Nyt hätäkeskus voi syöttää järjestelmään vaikkapa bensanäpistäjän tai murtovarkaan käyttämän ajoneuvon rekisteritunnuksen. Rattijuopotkin pystytään sinne syöttämään ja periaatteessa kaikki, jotka ovat syyllistyneet rikokseen. Laite piippaa eri väreillä ja partio näkee siitä heti sen asian tärkeyden, Ihalainen sanoo.  <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

 

⇑   ⇑      ⇑   ⇑   === ENTINEN—-tuomionsa kärsinyt rattijuoppo tai kuka tahansa entinen jotain-…..eli >>>ei <<<< hakuja päällä — niin ei liene mikään peruste tien päällä pysäyttelyyn ilman muuta syytä.    Juttu siis kertoo, että koneelle syötetään kaikki rikoksentekijät…..mutta eivätkö  nämä tuomion kärsineet  ja suorittaneet  pääsekään rauhaan vainoamisesta ?  Millä perusteella siis poliisi pysäyttäisi ketään tien päällä, kenen autossa tai ajossa ei ole huomautettavaa.  Ei siihen taida riittää pelkkä vanha rikosrekisteri tai muu rike, mistä ei ole siis hakua päällä  tai sakkoa tms perinnässä reaaliajassa.      Tai ollaan oudolla tiellä.     Eli,  onko poliisilla siis tarkoitus ruveta ratsailemaan autoja jonkun vanhan listan mukaan….eli vanhat tuomiot tai rikosrekisteri.   Mikä piippaa sitten kuulemma tien päällä.    /  Ehkä eräiden autoilijoiden tuolla sitten, on syytä tarkistaa, mikä oli oikeasti pysäyttämisen syy, koska jos poliisilla alkaa olla tällaisia aiheettomia vainolistoja, niin ehkäpä ei ole ihan laillisesta toiminnasta kysymys. ?  Jälleen kerran.

Värejä ja piippausääniä on useita. Esimerkiksi kaksi vuotta peräkkäin katsastamatta ollut auto näkyy poliisiauton näytössä eri värillä kuin kertaalleen katsastamatta jäänyt.

– Ja video tallentaa koko ajan. Esimerkiksi kun on menty murtopaikalle, on voitu myöhemmin katsoa videolta, tuliko mahdollisesti etsintäkuulutettuja partiota vastaan.

Mikäli joku päättää varastaa Suomessa venäläisen rekan, laite osaa lukea myös venäläiskilven sillä edellytyksellä, että hätäkeskuksessa osataan näpytellä kilvessä oleva teksti järjestelmään.

Suomalaiskeksintö lukee kohta sheikkien kilvet

Sunitin kehittämä laitteisto on toistaiseksi opetettu tunnistamaan 30 eri maan rekisterikilpiä. Vajaan 40 työntekijän kajaanilaisyhtiöstä kerrotaan rehentelemättä, että samanlaista järjestelmää ei maailmassa tee kukaan muu.

Rekistekilven lukulaite.
REVIKA tunnistaa 30 maan rekisterikilvet. Esimerkiksi varastettuja ruotsalaiskilpiä tai -autoa voi tarvittaessa etsiä myös Suomessa.Petteri Paalasmaa / AOP

Toimitusjohtaja Jukka Suutari uskoo, että maailmanvalloitus on täysin mahdollinen. Tarjousprosesseja on parhaillaan käynnissä eri maiden poliisien kanssa.

– Pilottivaihe on jo menossa 10 maassa. Virossa, Latviassa ja Pohjoismaissa ollaan kaikista pisimmällä. Mutta sitten ollaan myös Saudi-Arabiassa ja Arabiemiraateissa ja aina Uudessa-Seelannissa asti.

Sunitin Suutari kehuu vuolaasti yhteistyötä Suomen poliisin kanssa ja Poliisihallituksen Ihalainen on puolestaan onnellinen, että heidän yhteistyönsä ansiosta suomalainen teknologiayritys saa asiakkaita ulkomailta.

– Kyllä me ollaan edelläkävijöitä. Hyvä kello on kaikunut kauaksi, Sunitin toimitusjohtaja Jukka Suutari sanoo.

Rekisterinkilven tunnistus luo illuusion vähemmästä valvonnasta

  “illuusio vähemmästä valvonnasta”.     No jos otetaan älykäs kriminaali, retorinen kyssä siis — niin ei kukaan täysipäinen tapaus – ensinnäkään liiku edes omalla autollaan  määtätyissä tilanteissa….saatikka jollain laittomilla romuilla.      Mutta muuten toki otsikko mennee kuten on.                                                                                               Tavis-lammaskansa vasiten ei jaksa paljoa liikutella harmaita aivosolujaan monen kanssa.    Työ väsyttää ja tenavat huutaa kotona jne….

REVIKA-laitteiden yleistyminen poliisiautoissa on johtanut siihen, että poliisin valvontaa on voitu kohdistaa entistä enemmän kuljettajiin, joilla asiat eivät ole kunnossa. Samalla nuhteettomamman keskivertokuljettajan todennäköisyys tulla pysäytetyksi on vähentynyt.

Poliisihallituksen Ihalainen tietää, että rekisterikilpiä pyritään myös manipuloimaan siinä toivossa, että poliisin laitteilla niitä ei pystyisi lukemaan. REVIKAn tapauksessa sekään ei auta.

– Partio pystyy sitten pysäyttämään tällaisen auton selvittääkseen, miksi laite ei pystynyt lukemaan kilpeä. Ja sitten on ollut niitä vanhoja kikkoja, että pyritään laittamaan väärät kilvet. Meillä on kuitenkin tieto, jos kilvet on ilmoitettu varastetuiksi.     Ettei nyt totuus ihan unohdu ja lukijoille pulista palturia, niin ei niitä kilpiä tarvitse > varastaa.   Sen kilven tunnuksen(kirjaimet ja numerot siis)…… voi (joku niin  halutessaan)……… ottaa toisesta laillisesta autosta ja kopsata ne itse tehtyyn kilpeen…ja se  sitten toiseen autoon,  minkä toki pitää olla samaa merkkiä ja mallia.    Tässä toki se , että jos ei tunne toisen auton tilannetta tai omistajaa, niin voi olla vielä isompi rosvo kuin rekkareiden kopsaaja ( kamera, kopiokone, tarviketta jne….ja varakilpi valmistuu hetkessä ).      Kone tuskin tunnistaa sentään metallia muusta aineesta….(ja onko vielä kaikki kilvet metallia??) — ja voisi olettaa ja arvata, koska ei laitetta tunne – niin se tunnistaa määrättyjä fontteja(oikea koko ja malli) …eli kirjaimia sekä numeroita- joita siis Suomen sekä muiden maiden rekisterikilvissä on käytössä.    Niillä on siis  oma kokonsa ja mallinsa — samoin vaikkapa kilven eri kohteiden/kohtien  väreillä.   Ero tulee vain siitä, että kone erottaa tai rekisteröi – merkit(kirjaimet ja numerot)……ja mitä ne merkit ja mitat kertovat.   Jos toinen  väärennetty kilpi on kopio toisesta, niin miten tuo kone sitä  muka  kertoisi. ?

 ..

  Että ei nyt sentään ihan aukotonta näiden businessmiesten väittämät ko. laitteen kaikkivoipaisuudesta.      Mutta hienoa toki, että vienti vetää ja rahaa tippuu kotimaan suuntaan.     Ja saadaan ne varastetut autot takaisin.    Muissa asioissa on sitten omat juttunsa, kuten autoilijoiden sumeilematon niistäminen yhdessä sun toisessa.   Ihan kaikkea paskaa systeemin suunnalta ei tarvitse hyväksyä.   Autoilija ei ole mikään heittopussi eikä loputon kuppaajan imennän  ja kyttäilyn kohde.    Tuntuu välillä, ettei muita poliiseja näy maisemassa koko maassa, kuin tien päällä autojensa sisällä.   Kukaan poliisihan ei enää kävele missään…siis ainakaan kadulla partioimassa.  Liekö liian rasittavaa puuhaa.

 

REVIKA asennetaan nyt poliisiautoihin sitä mukaan, kun autokalusto uusiutuu. Poliisitarkastaja Ihalaisen mukaan Suomen nykyisen lainsäädännön vuoksi laitteista ei saa läheskään kaikkea irti. Mutta tieliikennelakiahan ollaan juuri uudistamassa.

– Jos lainsäädäntö muuttuu, niin voitaisiin esimerkiksi lähettää  ?   suoraan maksulappu autoilijalle vaikkapa katsastamattomuuden vuoksi. Laite saa myös pitää tiedot tallessa vain 24 tuntia. Jos se saisi pitää ne tallessa kuusi kuukautta, niin saataisiin paljon törkeitä rikoksia selvitettyä.

https://yle.fi/uutiset/3-9658191

Single Post Navigation

Comments are closed.