matkalla pään sisällä……..

kaikki liittyy kaikkeen…

Nainen sössii liikenteessä 28.6.2014 , 2014, /// HS

Kesäliikenteessä sompaillessa tulee selväksi, että mies on maanteiden kuningas. Naisten käsitykset liikennekäyttäytymisen perusteista ovat keskimäärin hataria. Tässä kymmenen huomiota väitteen tueksi.

1 Turvaväli. Nainen pitää turvaväliä edellä ajavaan niin isona, että siihen mahtuu auto. Oikea turvaväli on sellainen, jossa edellä ajavan mallimerkinnän (tsi, gli tms.) pystyy lukemaan.

2 Nopeusrajoitukset. Nainen kuvittelee satasen rajoituksen tarkoittavan sataa kilometriä tunnissa. Oikeasti satanen tarkoittaa 115:tä kilometriä tunnissa.

3 Vilkku. Nainen vilkuttaa aivan liian pitkään ja liian aikaisin. Oikea vilkutus on nopea kuin kolibrin siivenisku. Vilkuttamatta jättäminen on myös miehekäs ratkaisu.

4 Liikennevalot 1. Nainen lähtee valoista rauhallisesti. Oikeasti kyseessä on kiihdytyskilpailu, jossa seuraaville valoille ensimmäisenä päässyt on voittaja.

5 Liikennevalot 2. Nainen tulkitsee keltaisen liikennevalon tarkoittavan pysähtymiseen valmistautumista. Keltaisella kuuluu kuitenkin painaa kaasua. Itse asiassa vasta risteävän tien vihreä on varsinainen punainen.

6 Ohituskaista. Moottoritiellä nainen siirtyy erheellisesti vasemmalle kaistalle vähän ennen ohittamista. Oikea siirtyminen ohituskaistalle tehdään, kun ohitettava näkyy pisteenä horisontissa.

7 Käyttäytyminen. Nainen sopeuttaa vauhtinsa päästääkseen kaistalle pyrkijän eteensä ja jatkaa matkaansa. Oikeasti etuilijaa kuuluu rangaista kolmen koon periaatteella: Kaasutus vierelle – Keskisormi esiin – Kiilaus eteen omalle paikalle.

8 Ajonopeus. Nainen ajaa tasaisesti rajoitusten mukaan. Kun ajaa 95 kilometrin tuntinopeutta kaikilla nopeusrajoitusalueilla, pääsee ohittamaan ohittajansa 80:n osuudella.

9 Turvavyö. Nainen kiinnittää turvavyön turvallisuuden takia. Turvavyötä tulee käyttää vain, jos on vaarana jäädä ratsiaan, eli kylätiellä ja moottoritiellä voi huoletta ajaa kahleitta.

10 Itsetunto. Nainen luulee olevansa keskimääräistä huonompi kuski. Todellisuudessa miehiä kuolee tieliikenneonnettomuuksissa noin 200 vuosittain. Naisia kuolonkolarit vievät suunnilleen kolmasosan miesten määrästä.

Ari Kinnari ari.kinnari@hs.fi
Kirjoittaja on HS:n kuvasta ja designista vastaava toimituspäällikkö.   http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Nainen+s%C3%B6ssii+liikenteess%C3%A4/a1403855385447?ref=hs-art-top-5

—-¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

hehe….no joo.    Tulihan noita naisten tempauksia ja tyylejä nähtyä tuolla oman ammattinsa puitteissa- eli “puikoissa”.

1.  Liikennevalojen punainen on sitä varten, että taustapeilin tai häikäisysuojan peilin avulla voi laittaa mascaraa…tai punata huuliaan.    Vihreän muuttumisen joutaa odottamaan sillä, että takanatulija soittaa torvea. Kyseinen tyyppi on toki sitten naisvihaaja.

2.   Kun nainen purkaa autoaan kadulla, missä ei kahta autoa meinaa mahtua rinnakkain – niin naisen logiikalla ajoradan puoleisen oven voi jättää selkosen selälleen…kun itse femakko-kuski kaivelee perä pystyssä sieltä takapenkiltä jotain.   Naisen päähän ei pälkähdä jostain syystä, että muitakin tiellä liikkujia on — hän kun taitaa olla se maailman napa — naisen asemassa.   Kaikki muut joutavat odottamaan.   Putkinäkö lie tässäkin kyseessä….hmm…vai putkiajattelu.

3.   Putkinäköön liittynee usean naisen ajotapa, mikä on se ratti sylissä ja pää melkein etuikkunassa, jotta nähdään ne auton molemmat etukulmat varmasti…ja että missä kohtaa ne nyt sitten sijaitsevat ja kääntyvät ym.    Jos naisen olettaa tietävän muutenkaan, mitä tapahtuu edempänä, kun etumaisen auton perävalot, niin on väärässä käsityksessä.   Naisen ympäristön sekä edessä kulkevan liikenteen seuraaminen, on erityisen vaikeaa.      Tosin  naisen niskat  pysyvät hyvässä kunnossa….koska taustapeilin käyttö on aivan hukassa….ja kaistaa vaihtaessaan – nainen vilkuilee taaksepäin päätä kääntämällä….ja tästähän seuraa se, ettei sillä hetkellä eteenpäin tule sekuntiin katsoneeksi ollenkaan.   Voi vain toivoa, että se naisen turvaväli on todella pitkä, jolloin tällaiset taakse vilkuilut eivät aiheuta kummempaa vaaraa. (ei pidä paikkaansa).

4.    Nainen todella ajaa hissuksiin.  Joustavuus on myös aika nollissa.   Nainen tykkää selvistä säännöistä, ja siitä seuraa toimimattomuus liikenteessä.  Ollaan juntturassa.

5.   Nainen haluaa kovasti olla tasa-arvoinen miehen kanssa.   Mutta sitten kun sen auton kanssa ollaan pulassa…niin tasa-arvo unohtuu sinne kotiin…ja miehellä onkin ykskaks “miehisiä” velvollisuuksia naista kohtaan.

6.   Naisen “taskuparkkeeramisen” seuraaminen on mielenkiintoisempaa kuin jalkapallo tai moni muu tapahtuma.  Siinä kädet vispaavat…pää heiluu ja kääntyilee…ja voi melkein kuulla mitä auton sisällä tapahtuu, tai miten se pumppu hakkaa.  Ja kierrokset nousevat.  Kun ei sitten millään ne auton pyörät meinaa sopia sinne jalkakäytävän reunaan tasaisesti.  Saatikka että sinne pitää päästä muita kolhimatta.    Kun homma on kestänyt noin puoli tuntia…..saa auto jäädä sillensä vaikka mihin asentoon, kunhan se on siellä päin.  Vaikka toinen pyörä jaliksella ja perä sojottaa ajotielle.   Siinäpä on ja seisoo.   Homma riitti….kun ei kerran auto suostu naisen pään suunnitelmiin ja tahtoon.   Kuten se tossu mies siellä kotona.

7.    Nainen on varmasti hyvä monessa ….ja parempi miestä – monessa.   Se vain on tosiasia, että autoilu ei kuulu naisen lajeihin — ihan sama mitä erikois-tilastot asiasta sanovat.   Liikenne on sitä mitä se on- tuolla ulkona “kentällä”….siis kaupungeissa kaduilla ja moottoriteillä……ja siellä on se mittari, millä asiat mitataan.     Testeihin vain 100 miestä ja 100 naista….ja nähdään miltä ne testit näyttävät.   Käytännössä tien päällä.

Jk… heh,…joku löysi vanhan otsikon.  Eli pikku lisä tuohon nyt 2018….jos tarina tuntui asenteelliselta.  No sitähän  se toki olikin , koska ajoin puolet  työuraani hesassa autoa ammatikseni ( en todellakaan taksissa) —– ja tuota liikennettä siellä tuli nähtyä jokunen metri siihen aikaan. 

  En siis ole naistenvihaaja :-)……vaan tuossa mielipide siitä, että naiset vain sopivat jonnekin muualle paremmin, kuin autojen rattiin…eli sitä suutari lestissään hommaa.     Toisaalta oppiihan mies ompelemaan tai tekemään hameitakin, kun opettelee (tai on “suuntautunut” sinne päin  (hmmm)…..eli meneehän sekaisin myös, whatever ja mitä väliä, mutta  mutta. …..

Toiset hommat sopii toisille paremmin( miehille tai naisille)  ja toisinpäin…eli eivät sovi jommallekummalle.      Korni esimerkki vaikka “ammattimetstästäjä”.    Itse heitän mutuna väittämän, että jos otetaan tuhat naista ja tuhat miestä — tappamaan eläimiä luonnosta ….vaikka Alaskassa…ruoaksi —    niin miehistä 80% tekee sen naisten 20% luontaisemmin.  Luvut ovat arvaus…   eli että mies on sujuvampi eläinten  tai minkä tahansa tappaja.      Mutta mielellään tästäkin joku saa väitellä …niin luetaan lisää.  Mikä on totuus….että onko tasa-arvo jo kohdannut pyssyjen kanssa — vaikka autonajosta olikin alun perin kysymys.  :;-)

Single Post Navigation

Comments are closed.